FUNDAMENTAL ART

ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΕ ΑΥΓΟΥΣΤΟ 1998

BIOGRAPHY

Ο Τέλης Φατσέας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1954, 23 Σεπτεμβρίου. Ήδη την άνοιξη του 1971
γράφτηκε σε μία σχολή δι αλληλογραφίας για ζωγραφική. Τον Απρίλιο του
1974 εγκαταστάθηκε στην Κολωνία, Γερμανία που άρχισε να σπουδάζει βιολογία
και αργότερα χημεία. Αυτή την εποχή παρακολουθούσε επίσης σεμινάρια φιλοσοφίας.
Το 1977, πριν το προδίπλωμα στη χημεία, εγκατέλειψε τις σπουδές του, αποφασίζοντας
να ασχοληθεί πάλι με την τέχνη. Δυστυχώς σχεδόν όλες οι δουλειές φτιαγμένες το
διάστημα μεταξύ 1976-1978 έχουν καταστραφεί. Ο Φατσέας ήδη από τα πρώτα λάδια
του (από το 1968 και μετά) ήταν εξπρεσσιονιστής/φοβιστής εξαιτίας της αγάπης
του για τον Vlaminck (και τον Derain), τους οποίους μαζί με τoυς van Gogh και Gauguin θεωρούσε
τους μεγαλύτερους ζωγράφους. Παρόλο που αυτή η τάση στην ζωγραφική ήταν ήδη νεκρή (το λιγότερο
στην Ελλάδα) επέμενε, ότι ο εξπρεσσιονισμόςς/φοβισμός θα "αναστηνόταν", όπως έλεγε.
Ήδη από την αρχή των 1970's θα αποκαλέσει το εαυτό του Νέο-Εξπρεσσιονιστή. Εν τούτοις αυτό δεν
σήμαινε ότι δεν ζωγράφισε σε άλλα στιλ. Έτσι κράτησε σουρρεαλιστικά και ντανταϊστικά
στοιχεία σε πολλά έργα που τα εμπλούτιζε ουσιαστικά με διδασκαλίες του Ζεν. Επιπρόσθετα στόχευε
να συνδέσει άμεσα τις δουλειές του με κοινωνικά γεγονότα. Το 1975 σκαρφίστηκε τον όρο "ARTBEITER"
και "ARTBEIT", χρησιμοποιώντας τις γερμανικές λέξεις ARBEITER, εργάτης, και ARBEIT, δουλειά
στις οποίες παρέμβαλλε ένα"T" αλλάζοντας το πρόθεμα AR- σε ART-.
Έτσι κατηγοριοποίησε τη δουλειά του καλλιτέχνη σαν απλή δουλειά όπως όλες οι άλλες.

Κομβικό σημείο στην καριέρα του σαν ζωγράφος ήταν ένα έργο που ζωγράφισε τον Οκτώβριο ή Νοέμβριο
του 1975 στην Κολωνία: ΜΠΕΤΌΒΕΝ ΣΕ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ ΠΆΝΩ ΣΕ ΤΖΗΝ. Μόλις το τελείωσε
ο Heinz Oerter, που παρακολουθούσε μαζί με τον Δ. Τσαλίκη τον Φατσέα καθώς ζωγράφιζε, και ήταν τότε
φοιτητής μοιραζόμενος ένα διαμέρισμα στην αυλή στην οδό Pantaleonswall(10?)(ιδιοκτήτης Mr. Haase)
με τον φίλο του Φατσέα (Δ. Τσαλίκη) που φιλοφενούσε τον Φατσέα για λίγο καιρό, αποκάλεσε το έργο
Neue Wilde Malerei(νέα άγρια ζωγραφική) και τον Φατσέα 'einen Neunen Wilden Maler' (έναν νέο
άγριο ζωγράφο). Ο Heinz Oerter αγόρασε επιτόπου το έργο (ο Φτασέας θα πει μετά "δεν το άφησε καν να στεγνώσει
λίγο"), και το έφερε στο Duesseldorf όπου ζούσε με τη θεία του. Όπως ισχυρίστηκε, το έδωσε σαν δώρο σε ένα φίλο
του γκαλερίστα στο Duesseldorf που ήθελε να συναντήσει αμέσως τον Φατσέα. Εν τούτοις η συνάντηση δεν
ππραγματοποιήθηκε οτέ γιατί ο Φατσέας ήρθε σε ρήξη με τον Heinz Oerter. Ο Φατσέας είχε μετανιώσει που πούλησε
το έργο, αλλά και για την μηδαμινή τιμή και το ήθελε πίσω: μόνο 150 γερμανικά μάρκα. Ο Heinz Oerter αρνήθηκε
λέγοντας ότι δεν του άνηκε πια. Αλλά ήδη από τα τέλη του 1975 ο Φατσέας θα κυκλοφορήσει στην Κολωνία τους
όρους Neuer Wilde και Neue Wilde Malerei σε σχέση με τις δουλειές του . Προς έκπληξή του αυτούς
τους όρους θα ιδιοποιηθούν μερικά χρόνια μετά (όχι πριν το 1979-1980) Γερμανοί καλλιτέχνες της Κολωνίας και του
Βερολίνου, παρόλο που οι Κολωνέζοι καλλιτέχνες (αυτούς του Βερολίνου δεν τους γνώριζε καθόλου) γνώριζαν πολύ
καλά ότι ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε αυτούς τους όρους για τη ζωγραφική του.

Στην Κολωνία, στα μέσα των 1970's, ο Φατσέας θα αρχίσει να συχνάζει στο "Roxy" που ήταν χώρος συνάντησης
πολλών καλλιτεχνών. Στο "Roxy" θα γνωρίσει τον Manni Loehe, έναν από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες,
όχι μόνο της Γερμανίας, όπως λέει. Αυτό που τον τράβηξε ήταν ο τρόπος που ο Manni Loehe έκανε τέχνη, ο
ευθύς, άγριος και αχαλίνωτος χαρακτήρας του, η κοινωνική του συνείδηση και ευαισθησία. Ειδικότερα το
γεγονός ότι ήταν ο πρώτος καλλιτέχνης performance ήταν για τον νεαρό Φατσέα τρομερής
σημασίας. Όπως είχε πει ήδη από τότε, 'δεν επρόκειτο για ακροβατισμούς ενός
φαντασιαζόμενου πνεύματος' αλλά για ενέργειες του ΣΩΜΑΤΟΣ, που
αφορούσαν υποθέσεις του ΣΩΜΑΤΟΣ, και ο Φατσέας αμέσως συνέδεσε με την
Βουδιστική ΣΥΜΠΟΝΙΑ.

Τον Μάρτιο του 1983 επέστρεψε στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Στις αρχές του 1986
εγκατέλειψε την τέχνη και άρχισε να σχεδιάζει και να κατασκευάζει κοσμήματα μαζί με την σύζυγό του
Lilo Schmidt. Τον Οκτώβριο του 1993 μετακόμισε στο Ναύπλιο όπου έζησε για 12 χρόνια,
διατηρώντας όμως το ατελιέ του στην Αθήνα. Όταν δεν ασχολιόταν με την τέχνη μελέτησε και πάλι
φιλοσοφία και εμβάθυνε στον Ζεν Βουδισμό που ήταν η "ιδεολογία" του από όταν ήταν 17 χρονών.
Γενικότερα με τον Βουδισμό είχε αρχίσει όταν ήταν 14.
Άρχισε πάλι με την τέχνη στο τέλος του 1990. Το 1991 ανακάλυψε τον όρο
fundamental art για τα μελλοντικά του έργα και από το 1998, όταν έγραψε
το μανιφέστο της θεωρεί τις δουλειές του σαν fundamental. Ωστόσο,
ήδη από το τέλος του 1981 - αρχές 1982 είχε κάνει τρία γλυπτά στο ατελιέ του
στην Κολωνία, που προμήνυαν αυτήν την εξέλιξη.
Ωστόσο η οριστική αλλάγή συνέβη τον Ιούνιο του 1984, όταν σχεδόν ακαριαία
εγκατάλειψε τον εξπρεσσιονισμό και άρχισε να ζωγραφίζει fundamentally. Αυτό είχε
σαν αποτέλεσμα τις σειρές ψυχοδιαγράμματα I & II.

Στο Ναύπλιο άρχισε (Νοέμριος 1993) να γράφει το πρώτο του βιβλίο Εξομολόγηση μιας πάπιας - η δικτατορία
της όρασης
, που τελείωσε τον Ιούλιο του 1998. Το βιβλίο ασχολείται με την εγωσυνείδηση και εξετάζει
τους λόγους και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες αυτή εμφανίστηκε.
Το βιβλίο εκδόθηκε από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΥΡΙΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ τον Νοέμβριο του 1999.
Τον Μάρτιο του 2003 σε λόγο του στους φοιτητές του καθηγητού φιλοσοφίας του Παντείου Πανεπιστημίου Διονύση
Καββαθά, ανέλυσε κομβικά σημεία του βιβλίου του.

Στα πρώιμα χρόνια της δεκαετίας του 60 ο Φατσέας άρχισε να κάνει τα πολλαπλά του.
Μην διαθέτοντας την πολυτέλεια του σπρέυ χρησιμοποίησε μια τρόμπα της μητέρας του για φλιτ
και αραιώνοντας πολύ το χρώμα μπορούσε να ψεκάσει. Με αυτόν τον τρόπο έκανε τα πρώτα πολλαπλά,
όπως τις σειρές The Jimmy Hendrix, Mao Tse Tung, Che Guevara .
Η σειρά Jimmy Hendrix πουλήθηκε (το 1968 ή 1969) στην disco SOUL και χρησιμοποιήθηκε σαν ντεκόρ
μέχρι που η disco έκλεισε. Σαν παιδί, από την ηλικία των 7 χρόνων, είχε μετατρέψει το δωμάτό του
σε εργαστήριο. Απολάμβανε να κόβει από κόντρα πλακιέ επίπεδες φιγούρες του Disney,
να τις ζωγραφίζει πολύχρωμα και να προσθέτει φούσκες με κείμενο. Αυτές οι δουλειές εκτίθονταν στους
τοίχους του σχολείου του μεταξύ 1961 και 1963. Ο Φατσέας θεωρεί αυτά τα έργα την πρώτη πρόσπάθεια,
να κάνει pop art όταν αυτή δεν ήταν ακόμη γνωστή. Παράλληλα με τον εξπρεσσιονισμό συνέχισε αυτό το είδος
τέχνης σχεδόν όλη την δεκαετία του 1960.

Εδώ και πάνω από 5 χρόνια ο Φατσέας ασχολείται με το γράψιμο του δεύτερου βιβλίου του,
Το Σκλαβωμένο Σώμα - Η Πτ΄ση του Θηλυκού Στοιχείου, παράλληλα με την τέχνη. Ένα ακόμα βιβλίο είναι
επίσης στα σχέδιά του, Η Κοινωνία του Φόβου που ο Φατσέας έχει αρχίσει ήδη να γράφει.
Έργα του βρίσκονται σε πολλές χώρες (Ελλάδα, Γερμανία, Γαλλία, Ιρλανδία, κλπ).

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

1981 - ΤΑΒΕΡΝΑΚΙ / Κολωνία - Γερμανία
1981 - BERGERAC / Κολωνία - Γερμανία

1982 - GALLERY ΣΥΝ / Αθήνα - Ελλάδα

1984 - GALLERY ΑΝΤΗΝΟΡ / Αθήνα - Ελλάδα
1984 - FORUM ART GALLERY, Αθήνα - Ελλάδα

1985 - FORUM ART GALLERY / Αθήνα - Ελλάδα

1986 - 1990: καμιά καλλιτεχνική δραστηριότητα

1994 - GALLERY ΟΛΓΑ ΓΕΩΡΓΑΝΤΕΑ / Αθήνα - Ελλάδα

1995/96 - GALLERY ΟΛΓΑ ΓΕΩΡΓΑΝΤΕΑ / Αθήνα - Ελλάδα
χορηγός Εμπορική Τράπεζα

1997 - ΦΟΥΡΝΟΣ / Αθήνα - Ελλάδα

1999 - ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΚΗ ΠΡΕΣΒΕΙΑ / Αθήνα - Ελλάδα
εκτέθηκε το έργο ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ NATO
1999 - GALLERY ΗΩΣ / Αθήνα - Ελλάδα
1999 - ΠΥΡΓΟΣ ΛΟΥΘΗΡΙΑΝΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ / Κολωνία / Νότια Πόλη - Γερμανία

2003 - GALLERY ΗΩΣ / Αθήνα - Ελλάδα

2004 - GALLERY ΗΩΣ / Αθήνα - Ελλάδα

2010 - GALLERY ΗΩΣ / Αθήνα - Ελλάδα

OMAΔIKES EKΘEΣEIS

1981 - MANSION HOUSE / Christmas Fair / Δουβλίνο - Ιρλανδία
στο περίπτερο της Brenda Ryan / επιμελήτρια Simon Cough

1982 - GEILSDÖRFER GALERIE, Κολωνία - Γερμανία
ανάμεσα σε άλλους οι Curtis Ether, Joe Barnes.

1983 - AMERIKA HΑUS / Artistic Imagination / Κολωνία - Γερμανία
5 καλλιτέχνες από 4 χώρες / οργάνωση John W. Russell
1983 - GEILSDÖRFER GALERIE, Κολωνία - Γερμανία
among others Curtis Ether, Joe Barnes.

1984 - FORUM ART GALLERY / Αθήνα - Ελλάδα

1985 - FORUM ART GALLERY / Αθήνα - Ελλάδα

1986 - FORUM ART GALLERY / Αθήνα - Ελλάδα

1986 - 1990: καμιά καλλιτεχνική δραστηριότητα

1996 - GALLERY ΘΕΜΑ / Αθήνα - Ελλάδα
επιμελήτρια Λένα Κοκκίνη
ανάμεσα σε άλλους Αγραφιώτης, Χόνδρος, Μήτρας

2000 - ΑΙΘΟΥΣΑ TEUTOBURGIA / Χέρνε - Γερμανία
ανάμεσα σε άλλους Füllgrabe, Schläger / οργάνωση Willy Zehrt
χογηγός Kulturamt της πόλης Herne

2003 - GALLERY ΗΩΣ / Αθήνα - Ελλάδα
αντιπολεμική έκθεση
ανάμεσα σε άλλους Κοντοσφύρης, Κούρτης

2009 - GALLERY ΗΩΣ / Αθήνα - Ελλάδα